Selamat Tahun Baru

|

Salam semua..

Tengok gambar je semua dah tau apa tajuk tempelan ni.. kok ada yang tak kenal ntah la,aku tak tahu dia ni hidup zaman apa dan kat mana diamnya dia selama ini..

InsyaAllah pada maghrib tanggal 17 Disember 2009 (Khamis) nanti kita akan menyambut tahun baru dalam kalendar Islam setelah berlabuhnya 30 Zulhijjah 1430H dan tibanya 1 Muharram 1431H.. tentu ada yang dah mula memasang niat atau azam bersempena dengan tahun baru ni.. my bro, gbone sudah pun memulakan langkah perjuangan hijrahnya .. aku harap dia dapat ambil spirit ini untuk mencapai kejayaannya.. jgn toleh belakang bro..!! ( tapi kalau nak usha ekzos virago tu tak pe.. :p )

Sejajar dengan itu, diharapkan semoga tahun baru ini membawa keberkatan pada diri kita semua dan umat Islam sedunia.. sedikit terkilan kerana untuk majlis ini amat sedikit masyarakat kita yang benar-benar ingin menyambut kedatangannya berbanding dengan upacara sambutan tahun baru Masehi.. berbagai-bagai acara diatur bermula dari awal pagi hingga larut malam..dari pameran sampai ke konsert membawa kepada membakar duit beratus ribu demi pertunjukan 15-20 minit..dari cucu sampai ke datuk berkumpul beramai-ramai demi meraikannya setahun sekali..sarkas betul lah..!! aku bukan anti perayaan atau anti sosial tapi sikap berlebih-lebihan sering membuatkan aku terloya seketika..

Saban tahun juga kedengaran azam dan niat baru sempena dengan tahun baru hijrah ini.. berhijrah kearah kebaikan.. namun kadang-kadang tersungkur di awal perjalanan lagi.. bukan kerana 100 % kelemahan empunya diri tapi dek kerana sokongan yang TIADA dari masyarakat kelilingnya.. apa salahnya kita menyokong niat baik seseorang walaupun kita tahu dia memang dari dulu memasang niat yang sama tapi gagal.. kita yang hanya pandai kondem orang lain kadang-kadang tu langsung tak mempunyai apa-apa azam untuk berhijrah samada rohani maupun jasmani..

Roh Ma’al Hijrah memerlukan setiap umat Islam berusaha, berazam dan berkorban untuk berpindah dari segala bentuk negatif yang ada dalam diri mereka kepada bentuk-bentuk positif yang selaras dengan Islam. Berkorban ataupun jihad perlu tersemai di dalam jiwa masyarakat Islam sama ada dari sudut pengertian mahupun sikap.. ya..cakap memang senang.. tapi bagi aku kita perlu sokong menyokong dan bantu membantu sesama kita untuk mencapai kejayaan bersama dunia dan akhirat... ( err...apa azam aku ek?? hehehehe... )

Amiinnn...

0 comments: