Mendidik Jiwa

|

Baru-baru ini aku ada menghadiri satu majlis ilmu anjuran Jabatan Mufti Kerajaan Negeri Sembilan..kali ini tenaga pengajarnya ialah Syeikh Shamsul Bahari bin Zainal..agak lama aku tak menadah kitab ni semenjak bekerja serta berumahtangga ni..payah woo nak mula balik baca buku..kompem tak sampai 5 minit dah menguap..

Dalam banyak-banyak perbahasan dalam pengajian itu aku tertarik dengan satu isu yang dibahaskan oleh beliau iaitu berkaitan dengan wudhu' atau kelazimannya orang Melayu cakap amik air sembahyang..kelaziman serta kebiasaan orang Melayu ini menyebabkan kita jarang nak berwudhu' melainkan semata-mata untuk bersolat dan juga membaca al Quran.. menurut beliau kita perlu melatih diri dan jiwa kita untuk sentiasa berada dalam keadaan berwudhu' dan sentiasa memperbaharuinya..

Untuk apa? yaa.. untuk apa?aku jugak tertanya-tanya...

Hujah beliau mudah sahaja.. apa dia yang dimaksudkan dengan berwudhu'? jawapannya ialah mengangkat / menghilangkan hadas kecil.. bermakna orang yang tiada wudhu' pada dirinya adalah orang yang tak bersih atau secara kasarnya pengotor.. maka dengan berwudhu' seseorang itu akan sentiasa berada dalam keadaan bersih disamping senang untuk memegang serta membaca al Quran pada bila-bila masa sahaja..

Pada aspek yang lain,menurut beliau, orang yang tidak memperbaharui wudhu'nya adalah orang pemalas kerana untuk kepentingan sendiri yakni membersihkan diri sendiri pun sudah tidak berdaya.. maka jangan haraplah dia akan melaksanakan perkara yang lebih berat.. dengan sentiasa berwudhu' dapat melatih diri menjadi seorang yang rajin dan bersih..

Dari sudut dakwahnya, kalau seseorang pendakwah itu malas berwudhu' maka jangan haraplah dia akan berjuang atau berkorban untuk perkara yang lebih besar..

Termenung jugaklah aku seketika kerana tak terlintas langsung aku nak memikirkan isu yang sekecil ini.. nampak remeh sangat tapi impaknya kepada diri serta keluarga dan masyarakat amatlah besar..

Aduhaiii...

1 comments:

gbone said...

Thanks imi...
my mom dh beransur oke hari ini pon teok segar jerr...dh ceria.mau taknya dh berbotol2 drip antibiotik.tp aku sembang ng doc,dia masih xleh discharge awal(mybe lagi 2,3 hari).masih ada kuman. takperlahh...hope she will be fine n semboh cepat.
kalo xder aral,i'll be back today continue my intensive at Penang.Thanks for the doa.