Lawatan dan Bertahlil

|

Pagi ni aku bercadang untuk melawat semula ke lokasi kemalangan.. kebetulan pulak Ketua Penerangan UMNO Bahagian Jelebu ada maklumkan untuk membuat program tahlil di rumah kakak mangsa anjuran UMNO Bahagian..haa!!Chanteekkk..

Jadi dalam pukul 10.30 aku pun follow Ustaz Habibullah b Mohd Ali bersama-sama dengan Setiausaha Bahagian En. Ab Hamid bin Othman menuju ke Kg Ulu Klawang.. dalam perjalanan aku dimaklumkan bahawa Timbalan Ketua Bahagian YBhg. Dato’ Hj Jalaludin Bin Hj. Alias juga akan turut serta walaupun baru saja tiba dari Jeddah..

Sampai saja di lokasi aku nampak kerja-kerja pembersihan giat dijalankan.. ramai jugak pihak yang berkepentingan dalam kes ini yang hadir seperti Sykt Insurans, JKR, Kualiti Alam dan ntah mana lagi agensi lah.. bertungkus lumus nampaknya menjalankan tugas..

Tapak rumah..

Bau minyak petrol bercampur diesel memang kuat sampai naik pening aku.. hidung dah kembang kempis menapis bau..aku tengok ada la dua tiga orang yang ambil buah kelapa dan umbut kelapa..tak kesah la kan, cuma yang aku khuatirkan adalah tahap pencemaran yang ada dalam bahan mentah itu.. yang merokok kat situ pun BAHALOL bagi aku kerana tak terfikirkah diaorang ni yang udara disitu masih tercemar..??

Terdetik di hati seketika pasal kontraktor-kontraktor ni membuat kerja.. kesian;bukan apa, ye lah..kadang-kadang tu rezeki sesetengah manusia ni atas kemalangan/kesusahan manusia yang lain.. moga-moga mereka ni ikhlas dan tidak menuntut ganjaran yang melampau, sesekali fikirlah tentang kebajikan..

Yang ni merupakan pondok berhampiran rumah yang hampir hangus.. aku nampak ada lebih kurang 3-4 buah tong gas memasak ada dalam timbunan sisa sampah.. camano la agak eh time meletup tu kan..


Yang ni sessi membaham nasi ayam selepas selosai bertahlil yang dipimpin oleh Ust Habibullah.. sepanjang jalan ke Kuala Klawang dari tempat kejadian tu aku dapat rasakan ada lagi beberapa selekoh yang perlu di luruskan sedikit.. nanti ada pulak kejadian sama berulang.. JKKK dan penduduk kampung perlu memikirkan sesuatu dan berkorban sedikit agar keselamatan orang ramai dapat kita pelihara dengan lebih baik..

Termonung kojap den... Allahu akbar...

0 comments: