Iklan..

|


Hahahaha... giler sempoi..!!

Besar Punya Cerita..

|



Hari ni sibuk paper pasal isu obesiti di kalangan penduduk asean terutamanya Malaysian..perrgghh..aku pun risau gak pasal hal ni,bukan sebab gemuk yang aku risau tapi tahap kesihatan yang bakal mengundang segala perkara di belakang hari..masa kenduri kahwin sepupu aku hari tu pun bapak sedara aku cerita pasal lutut dia yang sakit dek tak mampu nak menampung berat badan..huhuhuhu..comeh gilo den..jadi mari lah sama-sama kita bersenam untuk kesihatan..balik ni kena la pasang balik treadmill tu..



Adik aku kat CCU..hehe..abang aku dah ziarah IJN, ni adik aku plak..


Aku???adehh..

Tau Tak Tau Liah..

|


Hahahaha..lawak paling sengal dan bodoh aku pernah jumpa..kalau buat pilem leh pecah panggung ni..tahap dewa dia punya lawak..tapi lawak ke benda ni..??

Apa yang jadi isu sangat tentang tauliah ni..sejak zaman berzaman tauliah ni dah wujud..bukan cerita baru bai..tak percaya? boleh tanya Tuan-tuan Guru zaman tahun 50-an yang kesemuanya mendapat surat tauliah daripada istana untuk mengajar agama...tak pernah baca sejarah agaknya..cakap bergegar dunia tapi ilmu tak de..sah bahalol..

Mewujudkan undang-undang pentadbiran berkaitan tauliah sejajar dengan kehendak semasa..termasuk dalam norma preventif yang dapat menjaga kebaikan dan kemaslahatan masyarakat secara total..bukan atas kepentingan individu mahupun sekelompok manusia..

Cubo kau semak guru-guru yang mengajar di sekolah..semua ada tauliah mengajar iaitu Diploma Perguruan..samada dia ada M.A ke PhD ke tak penting bagi Kementerian..jurutera-jurutera yang ada di Malaysia ni berapa ramai yang dapat pakai Ir. pada awalan nama..?? dunia kaunselor juga telah mewujudkan badan untuk mengiktiraf kaunselor yang berdaftar dan bertauliah..itu semua perkara dunia...

Jadi, apa yang kecoh sangat kalau jabatan Agama mensyaratkan tauliah untuk mengajar agama..??ni soal akhirat ni..esok kalau orang tak tentu arah mengajar agama sampai kecoh satu malaysia siapa yang kena marah???jabatan agama jugak..

Kemon laaaa...pakai akal skit kalau nak bercakap tu..

Siapa Mereka dan Keluarga Mereka..??

|


Seseorang itu apabila dia berkata-kata, manusia akan menilai percakapan dan isinya..dari situ mereka akan tahu samada si penutur itu seorang yang cerdik pemikirannya ataupun sekadar seorang yang biasa saja mahupun seorang yang bebal tahap bangang..maka apabila kita nak memberi pendapat ataupun pandangan biarlah sesuatu yang menampakkan kecerdikan kita sesuai dengan taraf sosio ekonomi dan pendidikan kita..

Beberapa hari lepas aku ada terbaca artikel yang dipetik dalam The Star Online..ikutkan aku malas nak komen isu yang diperdebatkan kerana nanti ianya bersifat politik..tapi pada sudut ilmiahnya jelas menampakkan betapa bangang telah menguasai pemikiran si penutur..

Pelajar dan pengamal undang-undang bukannya tak tahu bahawa undang-undang yang diwujudkan mesti bersifat mencegah..nak mencegah pula mesti sesuatu yang boleh menakutkan atau menggerunkan hati manusia..setiap hari kita boleh tengok dan dengar berita berkaitan kes jenayah yang melibatkan kecurian dan pembunuhan..bagi aku, itu bukan salah PDRM tidak rajin bekerja tetapi undang-undang yang ada GAGAL menghalang pelaku daripada melakukan jenayah..

Secara warasnya, kita boleh agak siapa yang akan/mahu mencuri kalau kesan dan akibat dari perbuatan itu boleh menyebabkan pelakunya dipotong tangan..pun begitu, tidak sewenangnya hukuman itu dilaksanakan..perlu juga kepada perbicaraan dan pensabitan kes dalam mahkamah..mana-mana penzina tegar akan pikir 1000 kali nak berzina..gila kau nak kena rejam/sebat..

Apa yang ditekankan oleh syariat Islam berkaitan hudud bukanlah hukumannya (samada bunuh balas bunuh, potong tangan, rejam atau sebat) tapi yang lebih UTAMA adalah pencegahan..dalam kata lainnya manusia tak akan terfikir untuk melakukannya..kalau terfikir pun pasti akan terhalang dek gerunnya dengan hukuman yang bakal diterima..pemikiran dan pemahaman umat itu lebih utama..MENCEGAH la bodo..bukannya nak hukum..bangang..!!

Letih laaa..!!!

Peringatan Buat Diri Sendiri..

|

Diam tak diam hari ni dah 17 Syawal 1432H..ramai yang dah bekerja dan kenduri rumah terbuka masih berleluasa di sana sini..setiap hari pasti ada yang bermurah hati menjemput sanak saudara dan rakan taulan untuk datang ke rumah dengan menyediakan 'sedikit' jamuan untuk dinikmati bersama..tak lupa sebelum balik pasti akan ada sampul berwarna warni untuk anak-anak..suasana begini telah menjadi budaya yang sebati bagi masyarakat kita di Malaysia ini tatkala menyambut lebaran Aidil Fitri..

Namun, apakah Ramadhan yang ditinggalkan telah benar-benar mendidik jiwa kita? sejauh mana madrasah Ramadhan berjaya mentarbiah jiwa kita untuk menambahkan lagi amalan di bulan-bulan yang berikutnya..

Ramadhan dilihat seolah-olah sebagai satu bulan untuk kita beribadat, bersedekah dan melakukan apa jua amal kebajikan tanpa ragu-ragu..tetapi setelah tibanya Syawal segala amalan-amalan tersebut tinggal sejarah dan kenangan yang akan disimpan dan hanya akan dibuka semula apabila munculnya kembali Ramadhan pada tahun hadapan..

Anak-anak yatim terbela dan terjaga..begitu juga fakir miskin..melimpah ruah makanan, wang ringgit dan bantuan yang diterima sepanjang Ramadhan..ada saja insan atau organisasi yang menghulurkan bantuan secara terang-terangan mahupun tersembunyi..waktu sahur pun ada insan yang menghulurkan sumbangan..

Masjid-masjid dipenuhi hampir setiap waktu terutama pada waktu Isya' dan Tarawih..tak cukup dengan solat ditambah pula dengan tadarus al Quran serta Qiamullail..ramai yang khatam alQuran bulan Ramadhan..bersesak-sesak memenuhi ruang solat..nak ruang kosong parking kereta pun susah..huhuhu..

Masuk je Syawal, kemana perginya amalan-amalan tadi..?

Letih siot makan lemang... :P

Macam-macam hal..

|


Sehari dua ni kecoh pasal pengenalan cukai perkhidmatan kepada pengguna prabayar telefon bimbit..ntah berapa banyak cukai nak kena serap dalam perkiraan perbelanjaan kewangan aku setiap bulan..nasib baik aku tak guna prepaid..tapi tak bermakna cukai-cukai yang lain aku tak kena bayar..sekarang semua benda kena cukai..sikit-sikit cukai..

Dilaporkan sebelum cukai ini dilaksanakan, syarikat-syarikat telekomunikasi yang ada ni sentiasa mencatat keuntungan yang berlipat ganda.. apa lagi caj yang mereka mahukan untung keuntungan syarikat..apakah pengguna talian sudah tepu sampai dah tak ada pelanggan baru?pengguna sedia ada hampir 20 juta orang termasuk warganegara asing yang menggunakan perkhidmatan tersebut..nampak macam sikit je 6 % tu tapi imapk dia pada aku maha besar..letih..

Sekarang dah tak de yang free..semua kena bayar..

Lemang Yang Lemau

|


Lemau..

Itu yang aku rasa di hari pertama bekerja selepas raya..banyak betul lemak tepu yang terkumpul dalam badan ni lepas raya..lemang,nasi impit dan segala jenis rendang disapu pada raya lepas masih tak terbakar dek bekerja dalam suasana dingin aircond..huhuhuhu..

Aku juga mengucapkan tahniah kepada semua ahli keluarga Fatimah yang telah menjayakan hari keluarga as Samadiah di Kampung Air Papan, Tanjung Tualang pada hari raya kedua yang lalu..maaf,aku tak dapat turut serta kerana ada komitmen yang lain..

Juga tahniah kepada sepupu sepapat aku yang berjaya mewujudkan Facebook dan blog As-Samadiah..moga usaha kalian mendapat ganjaran dari Allah jua...amin.. Selamat Hari Raya Aidilfitri, Maaf Zahir dan Batin..