LOBAI..LOBAI.. Ntah laaa

|

Sekali lagi dia buat hal...

Apa yg berlaku sehari dua ni agak meriuhkan komuniti agama (JAIN,MAIN,Jbtn Mufti & Kehakiman Syariah) serta masyarakat Islam. Apa taknya..seorang mantan mufti ditangkap kerana tidak mempunyai tauliah untuk mengajar agama..sekilas pandang kita sering berfikir bahawa perlukah orang yg berstatus agamawan (betul ke? peduli apa aku..!!) mendapatkan tauliah bagi pengajaran mereka..

Maka episod tegur menegur pun berlaku..semua orang nak ulas,komen n beri pandangan..termasuk lah pihak JAIS dan juga lobai sorang ni hatta PM sendiri pun bg komen (sah la handal lobai ni)..
2hb Nov 2009
-Lobai ni mempersoalkan isu beliau dibawa ke Mahkamah untuk perlanjutan bon..dah tak paham tatacara jenayah duduk diam2 la lobai..
3hb Nov 2009
-Pengarah JAIS mengulas bahawa penahanan lobai ini bukan dibuat secara semberono.. beliau telah beberapa kali diberi surat ttg perunya mendapatkan tauliah untuk mengajar agama..

Semua negeri begitulah peraturannya..mustahil bagi seorang bekas mufti tak maklum..atau beliau rasa dah terlampau besar kepala berikutan adanya YB-YB yang akan mempertahankan haknya maka tak perlu lagi mendapatkan tauliah..??

Bagi aku banyak isu yang perlu kita pandang dlm kes sebegini..

1. Peraturan/undang2 mensyaratkan pentauliahan perlu diambil sebelum mengajar agama adalah standard bg semua negeri2 di Malaysia..ianya digubal dan dibentangkan dalam DUN bagi mendapat kelulusan pengwartaan..apakah pada masa itu YB-YB ni berfikir bhw peraturan ini hanya untuk golongan hijau semata2 hingga tak fikir panjang meluluskan draf tersebut?

Peraturan ini meliputi semua orang termasuk mereka2 yg berkhidmat di institusi agama sekali pun.. peg jbtn mufti,peg jbtn agama,tuan kadi,tuan imam,tuan guru tiada pengecualian ataupun hak istimewa diberikan..apa lagi mau kecoh lobai??

2. Seringkali kita mengeluh ttg hak keistimewaan orang2 Melayu..Melayu tidak dpt lari dari kita memperkatakan ttg Islamnya mereka..istimewanya orang Melayu ialah secara otomatik mereka ini beragama Islam walaupun kdg2 tak melambangkan sebagai seorang Muslim..seringkali juga kita mengeluh bahawa institusi agama Islam ini tidak dihormati..aku nampak bahawa selagi orang Islam sendiri tak hormat maka selamanyalah hingga kiamat tak kemana Islamnya di Malaysia..

Yang ini bekas mufti pun mempertikaikan serta tidak mengendahkan peraturan yang telah ditetapkan oleh Jabatan Agama dan Jabatan Mufti Kerajaan Negeri..apa lagi yang kita harapkan dari orang awam???sapa lagi nak hormat institusi agama Islam ni..??bagi aku sesiapa mempertikaikan kuasa agama yg ditadbir dan diuruskan oleh institusi agama ini maka otomatiknya mempertikaikan kuasa Raja-raja Melayu..mempersoalkan kuasa Majlis Agama..menghina Mufti Kerajaan Negeri serta tidak mengendahkan undang2 yg dikuatkuasakan oleh Kerajaan Negeri itu sendiri..takkan itu pun tak nampak..bahalol lah..!!!

3. Sikap individu itu kadang2 dapat disembunyikan..tapi dr tingkahlaku,gerak gaya badan,tuturkata kita dapat menilai sedikit sebanyak sifat sebenar mereka..jelas pada aku yg mantan mufti ni tak boleh ditegur..dia sorang je pandai,alim,bijak dan segala2nya yg 'world' (pinjam ayat Mawi) ada padanya.. bekas pelajar Jordan pertengahan tahun 90an kenal siapa dia lobai ni.. mmg tak boleh ditegur.. budak2 Arab pun pernah dilempangnya dek kerana melempar kepalan salji..cakap dia sorang je yang betul,valid,sah dan mempunyai hujah dalam kitab yg muktabar..nasihat aku, ubah la perangai supaya dpt menjadi 'qudwah' kepada masyarakat..

Aduuuhaaiii....

KONTANG

|

Mungkin kemarau agaknya...


Agak lama aku tak berbicara dengan tulisan.. akan tetapi pemikiran dan lisan aku sering memikirkan dan meluahkan apa saja yang terlintas dlm kepala hotak aku ni.. bukan apa, aku jugak sekrg ni terlalu ketat dengan jadual aktiviti luar dan bermesyuarat.. 'meet eating' kata kawan aku.. terbatas jugak la aku nak menulis kat sini..

sepanjang tempoh itu jugak berbagai masalah yang timbul..bukan aku yg bwk masalah tp org lain.. aku tak kacau orang tp ntah la kenapa manusia ni suka sangat tengok orang lain susah.. apa yg dia dpt kalau org lain jahanam selain dari kepuasan nafsu diri dia sendiri.. sah la bangang.. ikutkan malas aku nak layan karenah manusia mcm ni tapi dek aku jgk bernama manusia terikut-ikut juga rentak yg dimainkan..

LABU..LABU...

|

Apa nak jadi dengan Malaysia kini..??



02/06/2009 - Bumbung Stadium Sultan Mizan Zainal Abidin, Kompleks Sukan Negeri di Gong Badak yang bernilai RM292 juta dan menjadi venue utama Sukan Malaysia (Sukma) 2008 runtuh menyebabkan kira-kira 50 peratus daripada strukturnya musnah.

Kerosakan melibatkan bumbung di bahagian timur stadium sepanjang 400 meter.

Ia menempatkan pintu masuk utama, pintu A, B dan B1 ke tempat duduk awam dan tempat duduk tetamu diraja serta orang kenamaan (VIP).

Tiga pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Terengganu termasuk pengarahnya, Ahmad Sabri Hussin berada di tempat kejadian bagi mengumpul maklumat serta keterangan berhubung kejadian itu.

Aku :
Projek bernilai RM292 juta?? Pastinya menjatuhkan kredibiliti kontraktor Malaysia dimata dunia..benda macam ni pun tak dapat nak bertahan.. bayangkan projek berbillion dollar di luar negara yang akan terlepas jika Malaysia dijadikan sebagai asas untuk menolak sebarang projek.. aduhai..

Apa pun eloklah disiasat betul dan ada tindakan susulan.. jangan nanti sudahnya KIV sampai kiamat.. pandang je lah fail siasatan itu dek adanya 'tangan-tangan' ajaib serta 'wahyu' yang turun dari langit..

Pisang Panas

|

Apa lagi yang berlaku selepas ini..??
Sepanjang tiga bulan ini, suasana politik dan pentadbiran di Perak amatlah tidak memberansangkan.. pelbagai pandangan, komen, ulasan yang diberikan bagi merungkai kemelut yang melanda.. ramai betul bijak pandai sekarang walaupun sebenarnya yang aku nampak hanya menaqalkan sahaja apa yang orang cakap.. main ikut je apa yang dilaporkan tanpa merujuk sendiri kepada peruntukan yang ada.. tu sebab nampak kecoh sebab semua orang nak bercakap..
Sebagai anak negeri Perak aku juga merasakan situasi sebegini amat merugikan rakyat.. masing-masing hendak menonjolkan diri sebagi jaguh digelanggang dunia sementara ini.. apa yang hendak diperjuangkan aku pun tak tau.. namun, bagi aku asalkan yang memerintah negeri Perak ini tidak mengabaikan kebajikan rakyat khususnya orang-orang Melayu sudah lebih dari cukup.. aku tak mau negeri yang aku sayang ini menjadi seperti Pulau Pinang.. nasib orang-orang Melayu umpama anak tiri.. dapat seribu dah nak bermegah tanpa melihat bangsa lain mendapat sepuluh ribu.. racist kah aku kalau memperjuangkan hak bangsa aku sendiri??
Cuma yang aku harap walaupun keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur memihak kepada BA namun BN tetap akan memfailkan rayuan ke Mahkamah yang lebih tinggi.. jgn nanti keputusan Hakim Bicara mengakas keputusan yang ada hari ni.. kalau tak sampai bila rakyat nak menunggu pemimpin meluluskan kuasa-kuasa khas yang hanya ada pada Exco dan MB.. utamakanlah kepentingan rakyat melebihi kepentingan politik sendiri mahupun parti.. sesekali simpatilah kepada mereka dan aku serta rakyat jelata sekeliannya..

Aduhai....
|

Apo lah sekarang ni..??
Hari ni aku tertekan pulak bookmarks untuk blog aku sendiri ni..ntah kenapa pula tetiba rasa macam nak menulis sesuatu..
kadang-kadang aku terpikir juga untuk meluahkan sesuatu itu apakah perlu menepati kehendak semua orang dan menelusuri arus tanpa boleh di kelok kemana jua?? atau terpulang kepada setiap orang boleh meluahkan apa saja menurut kehendak naluri ( atau nafsu diri sendiri ) tanpa memikirkan implikasinya..
Adakalanya aku terhimpit dengan situasi yang aku sendiri tidak selesa.. namun terpaksa jua dilaksanakan demi memenuhi kehendak "wahyu" yang diturunkan melalui tangan-tangan ajaib.. akhirnya aku sendiri yang hampir lemas dek ketidakselesaan itu..
Ya Allah.. berikanlah kekuatan kepada hambaMu yang kerdil ini.. Amin..

Sambal

|

Ni sapa plak..
kata orang kalau makan nasi sama dengan sambal belacan sungguh enak.. begitu juga dengan hidup ini malah apa jua dalam dunia ini..kadang-kadang yang aksesori itu lebih utama dari kerangka asas.. nama pun hidup dalam dunia...

ntah la...

Apa Ek??

|

Agak lama aku tak dapat meluangkan masa untuk melakarkan sesuatu di laman ini..
semenjak aku bertukar tempat bertugas disamping beberapa tanggungjawab dlm masyarakat, komuniti jiran serta pertubuhan yang agak mengekang suasana pergerakan jari jemari ini.. tambahan pula baru-baru ini bertambah seorang lagi ahli dalam keluarga aku maka bertambah lah jugak kesibukan dlm diari harian aku..
begitu banyak isu dan permasalahan yang berlaku dlm negara mutakhir ini.. masing-masing tetap menegakkan kebenaran tersendiri tanpa memikirkan risiko yang bakal diterima apatah lagi hendak memikirkan perasaan pihak sebelah..yang penting hati sendiri puas..ye lah, nama pun perjuangan ( iya ke..? )
pun begitu byk jugak kisah berkaitan dengan hak kita yang gagal mempamerkan akhlak serta peribadi sesuai dengan janji yang telah diluahkan.. sebelum dapat pelbagai janji dan sikap yang indah dipamerkan..dah selesai diterima langsung nampak taring sebenar tari laku mereka..mcm mana nak berjuang, mcm mana nak duduk dibarisan hadapan, mcm mana nak berjihad dan bermacam-macam lagi lah kalau rukun yang lima sebagai asas itu pun masih tak dapat nak diselesaikan..
ntah lah...