Maulidur Rasul 1431H

|

Tercipta satu lembaran sejarah
Di tanah suci Kota Mekah
Hari yang mulia penuh sa'adah
Bermulalah sebuah kisah

Malam isnin subuh yang indah
Dua belas rabiul'awal yang cerah
Dua puluh april tahun gajah
Lahirlah zuriat dan syahadah

Sebuah nasyid yang tidak asing lagi bagi kita umat Islam bila tibanya Rabiul Awwal..didendangkan oleh kumpulan nasyid al Mizan..maka seiring dengan itu jelas bagi kita bahawa sambutan Maulidur Rasul bakal menjelang tetapi berapa ramai yang alert dengan peristiwa ini..kita boleh ingat besday isteri(tu pun ramai yg 'terlupa'),anak-anak,adik beradik,ibu bapa,rakan taulan dan teristimewa kekasih hati..maka apa salahnya kita mengingati peristiwa kelahiran seorang yang bergelar Kekasih Allah ini..siapa lagi yang dapat memberi syafaat dihari akhirat nanti melainkan Kekasih Allah ini jua..

Biarlah segelintir menyatakan bahawa sambutan ini bidaah walaupun ia telah diamalkan sambutannya sejak sekian lama bermula dari Tanah Haram Makkah (boleh rujuk SINI)..mereka yang tidak mahu mengagungkan Rasulullah ini tidak memerlukan syafaat di hari akhirat..apakah mereka fikir dengan pahala semata-mata akan dijamin masuk syurga..??sepertimana kita menzahirkan kecintaan kita kepada makhluk atau apajua benda di dunia ini maka selayaknya lebih besar lagi kita menzahirkan kecintaan kita kepada Rasulullah dan tidak semestinya dengan mengadakan perarakan..aku harap di negeri yang kecoh tak dapat berarak ni janganlah sedih sebab perarakan hanyalah satu dari beribu method penzahiran cinta kita kepada Baginda..small matter lah tu bro..!

Bila tu Mauidur Rasul ni..??hehehe..jawapannya pada 26 Februari 2010 hari Jumaat nanti..moh leghaih yeop..!!!

7 comments:

echah_syed said...

awalnyer..mesti dia dok ingat nak coti jek :p

.......

ehh..dulu masa combi sekolah rendah setiap kali sambutan maulidurrasul kita buat pertandingan syarahan dan nasyid.

masa tu semua org bersemangat nak berbaris siap ada sepanduk lagi.pastu ada makan ramai-ramai setelah penat berbaris.mmg sgt nostalgic.tapi rasanye skrg dah byk berubah kan..

lagu tu dulu sgt pemes ekk.

JiMi said...

tak dpt nak cuti kak oi..kena kerja la hr tu..pagi2 buta dah kena terpacak kat padang..kita ni SYMP je ngan bos..

gbone said...

dulu2 siap ada rombongan dr kampung naik bas..aku hengat aku pegi ng arwah opah ke ipoh...
seronok apa masa tu..skrg?hermm dh berubah...segala kemanisan sambutan dh kurang..sambutan lain plak yg grand...mmg zaman dh berubah..zaman anak2 kita sok,takut tak masuk kalendar kuda pon ini coti...

JiMi said...

kah kah kah.. kalendar kuda? giler ah kalau tak dpt kalendar kuda ni..payah aku nak nengok cuti sekolah..
betui tu bro..zaman semakin berubah..dulu berarak nak meraikan kelahiran junjungan kita..sekrg ni nak tayang baju..lip lap lip lap..

echah_syed said...

combi dtg tepat masanye >> salam maulidurrasul.besok ko tak cuti ekk.takpe keje rajin-rajin demi agama tercinta :D

jangan marah nnt kena jual!

JiMi said...

alhamdulillah..awalnya dah mcm nak lebat hujan turun tp tak jd..basah jgk la songkok ngan baju sementara menunggu rintik hujan reda..
apapun memang best tgk org melayu islam berkumpul ramai2 sambil berselawat kepada Rasulullah..

gbone said...

baru ni ada la aku bersembang hal ini.tertarik dgn kenyataan mamat yg sembang dgn aku tu.dia cakap,buat apa nk bazir duit,beli makanan,minuman,sediakan pakaian(sponsor),bagi sesak jalan,dsb...

aku ckp dlm hati,ada beberapa perkara pada aku yg aku anggap kenyataan2 mcm tu ada sikit budus la pd aku:
1. knp bila bangsa asing buat perayaan berarak2 mcm thaipusam chap go meh,bangsa kita tak pernah bising pon?x pernah plak puak2 ni kata itu sesakkan jalan,rugi, etc?

2. ttg sponsor2 pakaian dan props tu aku setuju.tapi apasalahnya guna method,sponsor2 mcm tu tak payah.tp berarak jugak demi memperingati NABI kita,bukan org lain...bukan atuk kita,paksedara kita ,etc..aiii..alangkan berarak pengantin pon org kita dh ingker sangat..takkan Rasululllah pon tak boley?

3. toksah sembang la bab2 pembaziran ni..sambut merdeka,thn baru lagikan rugi puluhan ribu tembak bungapi,mercun,kan?susah nk cakap suara2 ghaib ni..kdg2..cam kimek pon ada...