Kembara Ilmu Pt.4

|

Satu lagi tajuk yang didedahkan adalah berkaitan dengan fahaman Buddha..untuk itu pihak Muslim College telah menjemput Dh. Srivati..Dh ni bermaksud Dharma Charini yang memberi makna pengikut setia anutan fahaman Buddha..beliau asalkan merupakan penganut Kristian dengan nama Joanna..


Buddha = the awaken..namun amalan dan fahaman mereka ini berbeza mengikut budaya dan persekitaran masing-masing..maka tak seperti penganut Buddha di Malaysia mahupun Tibet..


Bersungguh-sungguh menyampaikan maklumat yang terkini..


Lawatan ke St. John Eye Hospital..mereka banyak memberikan misi kemanusiaan kepada rakyat Palestin yang ternyata tidak mampu untuk mendapatkan rawatan mata apatah lagi nak membuat pembedahan katarak..


Halal Food In UK oleh Dr. Yusoof Abu Bakar..


Label yang boleh diyakini kerana SoP yang dilaksanakan adalah berpandukan kepada kriteria yang ditetapkan oleh pihak JAKIM..


Melalui Regent's Park..


Syok betul melalui kawasan ini..


Damai dan tenang..namun cuaca tak mengizinkan untuk lepak lebih lama..


Jinak betul merpati di sini..


Bersebelahan Regent's Park ini terdapat sebuah masjid yang besar dan terletak betul-betul di tengah kota London..tanah ini adalah merupakan hasil usaha dan jasa yang amat besar oleh Raja Farouk yang memerintah kerajaan Mesir..sebagai gantinya kerajaan Mesir mengurniakan sebidang tanah di Kaherah bagi pembinaan sebuah gereja Kristian.. 


Namun kini pentadbiran masjid ini di bawah seliaan kerajaan Arab Saudi sebagai penyumbang utama dana pengurusan masjid manakala imam-imam pula adalah graduan al Azhar Mesir..masjid ini juga dikenali sebagai Pusat Kebudayaan Islam (ICC)..


Dr Ahmad al Dubayan selaku Ketua Pengarah ICC sekarang bersama Ketua Seksyen Pendidikan dan Pegawai Perhubungan Awam.. 


Kebetulan kehadiran kami ini pada ketika ICC sedang mengadakan pameran..


Galeri pameran..


Sungguh kreatif dan interaktif untuk menimbulkan minat orang awam..


Teknologi digunakan semaksimum mungkin..

0 comments: